.Header img { margin-$startSide: auto; margin-$endSide: auto; }

tochey!!tochey!!!syukran!!

Thursday, May 7

memori....

ramai kwn2 yg nak bersalin dok tny pasai pgalaman bsalin...so,dikesempatan ini ingin ku menceritakan serba sdkit tntg pglamanku itu...hehehe...pada suatu hari...hahaha...takde la...

ceritanyer bermula masa bulan syawal 2008 yg lalu..sempat la aku pulun makan lemang, rendang,ketupat n mcm2 lagi..masa 2 cuti sek sampai 5.10.2008 jer..tapi aku sambung cuti sampai bersalin...ikut due aku bsalin 14.10.2008...tapi tngu pny tngu dgn somi aku...tak bsalin2 jgk..

lastnyer pada 22.10 aku dsuruh pi ke labour room hosp kuala kangsar sbb dh over due..masuk kat c2 mula la mcm2 prsaan ada...sakit belum lagi..pi hosp pun rileks jer....masuk jer labour room kena seluk la...apa lagi..sblm 2 dah kena seluk dah kat klinik kampung aku...wah...bru aku tau btapa peritnyer kena seluk2 2...haha...boleh gelak lagi masa 2...bru buka 2cm jer...n kena tahan wad trus..mlm 2 dah mula sakit2..pkul 4pg keesokan harinyer 23.10.2008 aku dipanggil ke labour room...kena cek..masih lagi 2cm...tapi sakit jgn kire vla...masa 2 kesian kat hubby aku tngu kat dari malam sampai ke pagi..tido kat kerusi panjang mcm kerusi kantin sekolah 2..thanks abg coz tngu syg..

pg 2 dalam jam 8 pg doc dtg cek...dia suh aku sarapan n pas 2 kena pi masuk labour room...masa 2 fmly aku tak dtg lagi..hubby aku jer ada..masul jer doc kt dh bukak 4cm...so dpecahkan air ketuban..masa 2 jam 9 pg..pas 2 ssakit tak kire la kan...sblm laluan buka 8cm aku dah mntk kat nurse suh laki aku masuk...aku nak jgk tak kire...masa dalam 2 mcm2 ingat...yer la nak bersalin ni kan org kata bsabung nyawa...laki aku pn masuk la...ms nak bsalin ni ada MA praktikum...bdk laki plak 2...masa 2 psaan malu pun dah takde...sakit pny pasaii...dah pkul 11 aku mula meneran nak kuarkan bby aku yg mcm xnak kuar ni...maklumlah dah la lewat 10 hari...pewot aku plak lngsg tak turun...masih tegak jer lagi...

dari pukul 11 sampai ke 5ptg tak kuar2 jgk...syif doc n nurse pn dah btukar..aku masih tak kuar dari labour room lagi...dtg la doc india laki sound aku suh teran...aku kata la aku dok usaha la ni...tak nampak ker?buat aku buang masa nak sakit kan?cpt kuar lagi bgus...bngong betul la...pas 2 diaorg cek2 aku bby dah lmah la nadi...ye la ketuban pch pkul 9...la dah 5ptg...mana dia ada mknan kan?last2 kena bwk ke hosp taiping...jam 6 dah kena ada di taiping...aku dok tgk jam dh pkul 6 tp tak gerak2 lagi...rupa2nyer ambulans dah dtg tp ambulans yg dibawa terlalu tnggi...so kena balik taiping n tukar semula..sakit dok sakit jgk ni...Tuhan jer yg tahu n org2 yg pnah sakit bsalin...

dtg ambulans aku ditolak kuar...kat luar ruap2nya penuh dgn sanak saudara n shbt handai...sedih sgt ms 2...ye la...aku mana penh dok dlm hosp...ni 1st time...pas2 truk plak...menitis airmata aku...TQ pada semua yg sbr tnggu...mak aku t'utamanya...risau btul kat aku..naik la ambulans...merasa la naik ambulans...ni...no...ni...no...hahaha...sampai kat hosp aku diperikssa plak oleh doc pakar kat c2...hosp taiping mmg ramai doc2 pakar...yg muda pn ramai ssgt...akhirnya aku disahkan kena operate...kalau aku vakum @ forsep rahim aku akan pecah...jadi hubby aku dgn berat hatinya sign la surat pstjuan..aku pn kn sign gak 2 3 dkumen pntg..lastnyer aku ditolak ke bilik pmbdahan...masa 2 nurse bg laki aku bckp dgn aku sblm aku masuk ke ruang pmbdahan...masa 2 sayu sgt...aku takut x boleh jmp dah dgn laki aku...sedih masa 2....

aku masuk ke bilik pmbdhan pkul 6.50ptg....pas kena bius separuh bdn...aku pun mula diproses oleh doc2 n nurse2 d c2...tpat jam 7.01mlm anak aku slmt dilahirkan...masa 2 hanya ucapan syukur dpt aku ucapkan kpd ALLAh...tak t'ungkap perasaan bila dgr suara anak menangis...ms 2 nurse bwk anak kuar lpas tnjuk kat aku...di luar hubby aku mesti gmbara dpt pangku heronyer yg ptma...aku dok d hosp slama 4hr bg mmastikan tiada masalah pada bkas pmbdahan aku....26.10 baru aku kuar dr hosp...mak mertua aku tak jemu2 mgirimkan plbagai masakan bertemakan ikan haruan...sesuai utk org yg operate...

di kesempatan ini aku nak ucapkan terima ksh kpd semua kakitangan iaitu doc2 n misi2 di HOSPITAL KUALA KANGSAR & HOSPITAL TAIPING yg telah btgkus lumus myambut kelahiran anakku dgn selamat...tq sgt2...ok la dh lewat ni...nak tido dulu ek...adios amigos...salam

inilah wajah anak aku hari pertama dilahirkan...anak aku bsar...3.67kg

No comments: